Parnasizm

reklam alanı


PARNASİZM EDEBİ AKIMI


Parnasizm edebi akımı Fransa’da şiir türünde ortaya çıkmıştır. Bir anlamda şiirdeki gerçekçilik diyebileceğimiz parnasizm, bir anlamda realizmle natüralizmin şiirdeki sentezinden meydana gelmiştir. Bu akım, "Parnas" adlı derginin 1886 senesinde yayınlanmasıyla ortaya çıkmıştır Parnas, mitolojide ilham perilerinin yaşadığına inanılan efsanevi dağın adıdır.

Bu akımı benimseyen sanatçılara "parnasyen" denir. Parnasyenler şiiri salt biçim (şekil) olarak görürler. Bu sebeple biçim güzelliğini yani şekil güzelliğini her şeyin üstünde tutarlar. Yine aynı sebeplerle ölçü (vezin)  ve uyağa (kafiye) çok önem vermişler, ritmi ön plana çıkarmışlardır. Sözcüklerin birarada kullanılmasından ortaya çıkan müziği de şiir için gerekli bir şey olarak görmüşlerdir. Parnasizm akımı, romantizm akımına bir tepki olarak doğmuştur. Bunun için bu akımda duygunun yerini düşünceler almış, parnasyenler şiirde ayrıntılı ve nesnel betimlemelere yer vermişler bununla birlikte duygusallığı reddetmişlerdir.

Parnasyenler şiiri; ışık, gölge, renk ve çizgilerle sağlamayı düşünürler.

Parnasyenler “Sanat, sanat içindir” görüşünde olmaları sebebiyle şiirde fayda değil, güzellik ararlar.

Tarihteki mutlu dönemlere duyulan özlem, yabancı ülkelerin manzara ve gelenekleri parnasizm akımında işlenen konulardır.

Parnasizm
Parnasizm edebi akımı
Parnasyenler Eski Yunan ve Altin mitolojisine büyük hayranlık duyarlar. Dolayısıyla ele alınan bazı konular klasisizmle benzerlikler göstermektedir.

 

Parnasizm Akımının Başlıca temsilcileri:

Th. Gautier
T.D. Banville
François Coppee
J.Maria de Heredia
reklam alanı

TÜRK EDEBİYATINDA PARNASİZM

Türk edebiyatında parnasizm akımının en belirgin özellikleri Tevfik Fikret’te görülür. Bazı yönleriyle Yahya Kemal de bu akımdan izler taşımaktadır.

0 yorum:

Yorum Gönder